Előzetes attitűd
A mai bejegyzés az előzetes beállítottságról fog szólni. Miként alakulhat ki, és ha már kialakult lehet-e befolyásolni?Mindenkinek mindennel kapcsolatban van véleménye. Csupán az a kérdés, ez a sajátja, vagy valaki más ültette a gondolatot a fejébe.
Amikor egy bizonyos márkáról, vagy annak hiányáról beszélünk, mindenki tud felhozni valami fajta indokot mellette vagy épp ellene. Ezt az érvelést és annak miértjét hívjuk előzetes beállítottságnak. Azért alakul ki, mert van egy tapasztalatunk az adott termékkel szemben. Az attitűd szempontjából, itt lényegtelen, hogy a tapasztalat, és a hozzá állás épp pozitív, vagy negatív. Egyes kereskedelmi és vendéglátó egységek, megpróbálják befolyásolni ezeket a már kialakult szokásokat. Reklámok és más marketing tevékenységek segítségével valamelyest tudják is formálni az ember véleményét az adott témában.
Van viszont ennek az előzetes beállítottságnak egy sokkal veszélyesebb formája is. Amikor más személyek felett ítélkezünk, úgy, hogy igazából nem is mi magunk ismerjük őt. Csupán annak alapján alkotunk róla egy képet, amit mások elmondanak róla. Eben az esetben kell a legnagyobb körültekintéssel eljárni, mert az, hogy melyik cég tud hasonló árkategóriában jobb televíziót gyártani lehet valóban egy márkahűség, egy attitűd függvénye. De a személyeknél, nem mindegy, hogy mit gondolunk a másikról, és miért. Fontos dolgok múlhatnak azon, mi hogyan állunk hozzá a másik személyhez, állások, kiszolgálás minősége, vagy csak az hogyan tudsz hozzá szólni egyáltalán ahhoz a személyhez.
Sok emberrel találkozom a munkám során nap, mint nap. Természetesen én is bele esek abba a csapdába, hogy megítélem az embereket. Akár a vásárlót, akár a kollégát, a műszakot az alapján, hogy melyik kollégával leszek. Ez pedig hiba. Mert nem feltétlen igaz, hogy mindig ugyan az a vásárló fog reklamálni, hiába szeretett szokása. Lehet, hogy éppen Ő lesz a nap legelégedettebben távozója. Ahogyan az sem biztos, hogy az a kolléga, aki miatt a legtöbb stressz ér időnként, ma is gondot fog okozni. Lehet, hogy hibátlan műszak lesz, és mindenki tud haladni a saját dolgával. Nem szabad soha elfelejteni azt, hogy emberek vagyunk. Vannak jobb és rosszabb időszakok az életünkben egyaránt. Próbáljunk türelmesek, és megértőek lenni egymással. De ami a legfontosabb, nem ítélkezni mások felett. Főleg ne úgy, hogy igazából nem is tudjuk, hogy az illető milyen. Győződjünk meg róla magunk, hogy tényleg olyan-e mint aminek gondoljuk, majd csak ezután hozzunk kijelentéseket vele kapcsolatban.