Halandzsa-bandzsa

Mindenkivel előfordult már, hogy látott egy magyar embert beszélgetni egy másik emberrel! Valószínűleg külföldi emberekkel is láttunk már olyan magyarokat, akik próbáltak beszélgetést folytatni, magyarázni vagy hasonló. Jöjjön most ez, és amit tapasztaltam sokszor.

 

Forrás: pannonrtv.com

Íme, egy turistacsoport. Mire én olyan idős lettem, hogy találkozzam ilyen emberekkel, akik véletlenül, nem beszélik a nyelvünket, én beszéltem egész alap szinten, az angol nyelvet. Kis városból származom viszont világi színvonalra szerettem volna emelkedni, hogy ki tudjak törni. Nyelvi szinten ez sikerült. Épp ezért próbálom megkímélni attól az embereket, hogyha nagyon nem tudnak, akkor ne beszéljenek külföldiekkel, mert ez lesz a vége. Minap láttam egy nagyon segítőkész urat magyarázta, hogy téli szélvédő mosó… kézzel, lábbal jól ütemezett csípő mozgással kalimpált, egyem meg ... és annyit mondott zimankó! Nem ez volt az első, hogy ilyet látok. Ezek nagyon kedves kis próbálkozások, mert ugye itt az ember segíteni akar. De én nagyon jóízűt mosolyogtam rajta. Eszembe jutott, hogy nekem is volt azért ilyen jellegű magyarázásom… azon még jobbat mosolyogtam, így hogy mostanra folyékonyan beszélem az angolt. Ha én lennék itt turista nagyon hálás lennék egy ilyen magyarázatért is, ha valamit nem tudnék épp értelmezni.

Azt az egyet viszont sehogy nem tudom megérteni, hogy miért gondolja azt minden egyes magyar ember, hogy a külföldi süket? Merthogy emberünk is jócskán emelte a hangerőt, bár szerintem ő maga sem vette ezt a dolgot észre.Persze azt sem szabad kihagynom, hogy a szótagolás, egyfajta varázsszer lehet a nyelvi különbségek áthidalására, mert azt is mindenki alkalmazza! Egyszóval kiabálva szótagolnak mindent, mellé kalimpálva járnak valami esőtáncot és valahogy mégis sikerül megérttetni, hogy mit is akarnak. Ilyen a segítőkész magyar ember! Ami úgy látszik beválik, mert a külföldiek imádnak ide jönni. Lehet, hogy azért mert, az útbaigazítás mellé, a magyarázó kitáncolja neki a hattyúk tavából az iszapot, és azért az nem semmi élmény! Vagy mert érzik, hogy ez mind a vendégszerető szívünkből jön, mert örülünk, hogy itt költi a rengeteg pénzét! Azért megkérnék minden idegen nyelven erősen jól bíró társat, hogy segítse ki a magyarázkodó felet azzal, hogy közbelép ha kell, mert vannak eltáncolhatatlan kifejezések is. Ami kellemetlen lehet. Persze csak miután kimulatta magát a nem minden napos előadáson.